Bojíš se? Paralyzuje Tě strach? Máš pocit, že se kvůli němu nemůžeš hnout z místa?

V tomto článku se společně podíváme na to, jak se strachem pracovat a jak ho zvládnout tak, aby Tě přestal ovládat.

Než Ti dám konkrétní tipy, jak to můžeš udělat, zkusíme se na něj podívat ještě trochu jinak.

Poselství strachu

Strach je vnímaný často velmi negativně, jako slabost nebo nedostatek odhodlání či sil. Ve skutečnosti je to ale trochu jinak.

Strach je dobrý rádce, ale špatný pán.

Je naším důležitým pomocníkem (vzpomeň si na pohádku Bojsa nebojsa). Nese nám důležité informace, které nám pomáhají přežít. Není tady jen od toho, aby nás brzdil, a abychom ho museli násilím překonávat, ale pomáhá nám něco pochopit.

Strach dokáže být také velmi akceschopný v případě, že jsme v ohrožení. Pomáhá nám rychle myslet, vypne přebytečné funkce těla a zaměří se jen na útok nebo únik. A udělá cokoli proto, aby nás udržel na živu.

A další věc, kterou bychom si měli o strachu uvědomit je, že prostě je.

Nejde se ho zbavit.  Je tu a bude pořád. A co je nejdůležitější máme ho my všichni. Neexistují lidé se strachem anebo beze strachu. Ale jen lidé, kteří cítí strach, ale dokáží s ním spolupracovat a nenechají se jím ovládat a brzdit.

Strach je také spojený s vystoupením z komfortní zóny (tzv. strach z neznáma). Vše co je nové, může být potencionálně nebezpečné a před tím se nás strach snaží chránit. Když to víme, můžeme s tím počítat a pracovat s ním.

Ukazuje nám hranici naší komfortní zóny a dává nám příležitost zamyslet se, jestli ji chceme překročit anebo ne a uvědomit si, zda jsme na to připraveni. Máme dostatečné schopnosti? Znalosti? Zdroje? Je ten správný čas? Pokud ano, pojďme do toho a strach zmizí.

To jak velký strach máme, odráží, jak moc velká výzva to pro nás je a jak daleko do neznáma se pouštíme. Strach je škála…od lehkých obav, přes nejistotu, až po extrémní paralýzu strachem. Je důležité si zvědomovat, kde se na této stupnici nacházíme a kam jsme ještě ochotni jít.

A teď už se pojďme podívat na konkrétní tipy, jak na něj nebo spíš jak s ním.

Tipy, jak se strachem pracovat

Věnuj mu pozornost

Asi nejlepší variantou, co můžeme se strachem udělat, je věnovat mu pozornost.

Protože čím více se mu bráníme, tím více roste.

Jak už jsme si říkali, objevuje se, pokud se chystáme udělat něco nebezpečného anebo pokud vycházíme z naší komfortní zóny.

Pokud se jedná o druhou variantu, stačí se zastavit, zamyslet se nad otázkami, které jsem popsala výše a udělat vědomé rozhodnutí, zda hranici překročíme anebo ne. Pokud se pevně rozhodneme, že ano, strach se utlumí anebo úplně zmizí .

Pokud se snažíme udělat něco nebezpečného, pak je strach naším cenným pomocníkem, který nás v pravou chvíli zastaví a ochrání nás. A v tomto případě je fajn ho poslechnout a své jednání upravit. Někdy se tomuto náhlému vnuknutí nebo pocitu, který nás zmrazí na místě, říká intuice.

Katastrofické scénáře

Pokud se Ti v hlavně motají pořád ty stejné negativní myšlenky a katastrofické scénáře, můžeš si zkusit říct: „Já jdu jinou cestou.“ nebo „Tohle není můj příběh.“

Nebo si představ pravý opak toho, co se Ti honí hlavou a zkus to co nejvíce procítit a prožít. Když to budeš dělat opakovaně, uvěříš tomu na všech úrovních své bytosti a strach i negativní myšlenky zmizí.

Můžeš se také zeptat sama sebe: „Co nejhoršího se může stát?“ Často zjistíme, že to, čeho se bojíme, se vlastně vůbec nemůže stát a nebo je to velice nepravděpodobné.

Můžeš také vyzkoušet kombinaci „Co nejhoršího se může stát?“ a hned potom „Co nejlepšího se může stát?“

Dech

Asi sis všimla, že když se bojíme, zatajujeme dech a celí tuhneme. Proto je fajn začít zase zhluboka dýchat a postupně uvolňovat napětí z těla ven.

Zpěv

Jistě si vzpomeneš na různé válečné písně (Kdož su boží bojovníci…). Už od pradávna si zpěvem dodáváme odvahu a to nejen do boje. Zkus to tedy Ty. Pokud ucítíš strach, začni zpívat.

Můžeš vydávat jen nějaký tón nebo začít zpívat písničku, která Tě napadne.

Awen, óm nebo jiná mantra

Takovou specialitkou jsou Awen, Óm a různé mantry.

Awen je druidská mantra, která nás propojuje s okolím a také harmonizuje…Zpívá se jako Aaaaa….wuuuuuuuuuu…eeeeeeennnnn na jeden nádech. Určitě si ji vyzkoušej.

Můžeš také zkusit Óm nebo jinou Tebou oblíbenou mantru.

Éterické oleje

Na strach také velmi dobře pomáhá aromaterapie.

Éterické oleje si můžeš nakapat do aromalampy, vytvořit si čichací lahvičku, inhalační tyčinku, dát si koupel…možností je spousta. O bezpečném používání aromaterapie píšu v tomto článku. Tam také zjistíš, kolik kapek kam dát.

Na strach jsou ideální tyto oleje:

Každý funguje trošku jinak, takže je potřeba to ozkoušet, přečíst si o nich trochu víc a hlavně je očichat. Dej na svůj čich, ten Tě povede správným směrem.

Můžeš je samozřejmě použít i ve formě vykuřovadel.

Bachovy esence – krizovka

Znáš Bachovy esence?

Jedná se o 38 respektive 39 bylinných kapiček, které úžasně pomáhají na psychiku. A právě se strachem dokáží pomoci velmi dobře.

Nás bude zajímat 39. krizová směs. Tu je ideální mít doma v lékárničce, protože se jedná o první pomoc na naprosto jakoukoli situaci.

Tato směs pěti bylinek zvládne všechny vyhrocené stravy, které můžeme prožívat. Je úžasná na strach, šok, trauma, vysokou stresovou zátěž, náhlé ztráty a změny apod. Prostě na všechny krize v našem životě.

Stačí si koupit lahvičku Rescue Remedy kdekoli na internetu (pozor ať se jedná o originál) a naředit si ji do lahvičky s kapátkem spolu s pramenitou vodou (můžeš zakonzervovat alkoholem, chceš-li, ale není to nutné). Do 60 ml lahvičky s vodou kápni 8 kapek krizové esence a poté užívej několikrát denně (minimálně 4x ale spíše víckrát) 8 kapiček pod jazyk a nebo do vody.

Nejsou známy žádné kontraindikace ani vedlejší účinky. A můžeš si ji brát všude s sebou.

Vytřepat se

Pokud ses ocitla v nějaké nepříjemné stresové situaci, při které jsi cítila strach, jako třeba při nepříjemném rozhovoru s šéfem, kamarádkou, partnerem, při veřejném vystoupení, sjezdu na lyžích z velkého kopce, úleku z něčeho apod., tak je fajn se vytřepat.

Strach totiž aktivuje obrovské množství energie, která má jediný účel, dodat nám dostatek síly k útoku anebo útěku. Pokud tuto energii nevyužijeme, potřebujeme ji nechat odejít. A to se nejlépe dělá vytřepáním se, vyklepáním se, skákáním, dupáním nebo zakřičením.

A tím se dostáváme na konec tohoto článku. Doufám, že byl pro Tebe inspirací. A pokud máš nějaké další tipy, jak se strachem pracovat, sdílej je v komentářích. Budu moc ráda!

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *