Jak pracovat se vztekem?

Cloumá s Vámi vztek? Hněváte se? Zlobíte se na druhé nebo sami na sebe?

V tomto článku Vám ukážu pár tipů, jak se vztekem pracovat. A stejně tak jako u strachu se i tady podíváme na jeho skryté poselství. To Vám možná pomůže ho více pochopit a přijmout.

Poselství hněvu

Hněv nám pomáhá bránit se. Dodává nám neuvěřitelné množství síly, kterou potřebujeme ke změně. Objevuje se ve chvíli, kdy byly narušeny naše osobní hranice, a kdy je potřebujeme obnovit a postavit se sami za sebe. Bez jeho síly a dynamiky bychom to nedokázali a nechali to být. Nešli bychom vstříc změně třeba i skrz konflikt s milovanou osobou, šéfem nebo kýmkoli dalším.

Problém je, když se zlobíme na někoho, kdo je mimo náš dosah (politici…). V této situaci se můžeme začít cítit i bezmocní. Co můžeme dělat? Nevydávat sami sebe napospas a položit si otázku: „Co mohu pro to, aby se to změnilo udělat?“

Místo stěžování si a nadávání se zkuste soustředit právě na onu změnu. Vždy je něco, co můžete udělat. Není třeba brojit proti systému, tlak vytváří protitlak. Naopak je super začít žít jinak a svým životem inspirovat lidi kolem sebe. Tato změna je sice pomalejší, ale účinnější. Vychází zevnitř, z vnitřní motivace a je tak stálejší a lépe procítěná, prožitá a pochopená.

K tématu bezmoci se vrátím ve speciálním článku.

Teď zpátky ke vzteku.

Když se na něj podíváme tak, že nám ukazuje, že je potřeba něco změnit a obrátíme svou pozornost z člověka nebo situace, která nás naštvala, k sobě a zaměříme se na to, co můžeme udělat, aby nám bylo lépe, máme vyhráno.

Vztek nám dodá dostatečný drive k tomu změnu uskutečnit a mít se lépe než před tím.

Myslete na to, kdykoli se s někým hádáte nebo Vás někdo naštve. Můžete stát a hádat se s ním do krve celé dny a energii, kterou Vám hněv poskytuje proplýtvat anebo si místo toho dejte od něj odstup, obraťte se do sebe, zjistěte, co se stalo, proč jste vlastně naštvaní, a co potřebujete jinak a pak se k danému člověku vraťte a jednejte konstruktivně s jasným cílem.

Vztek nám také ukazuje naše slabá místa. Někdy se na druhé hněváme za něco, co sami děláme a o to více jsme naštvaní. Na ně, že nám to ukazují, i na sebe, že se s tím neumíme popasovat jinak. Ve vztahu s druhými lidmi se nám odhalují naše stará zranění a nedořešené situace, zkrátka naše stíny. I na to zkuste myslet, pokud Vás někdo nebo něco naštve.

A i tady je na místě se obrátit k sobě a zeptat se: „Kde tohle dělám taky?“ „Jak to mohu integrovat zpátky do svého života tzn. přijmout to a využít to?“

A tím se dostáváme ke konkrétním tipů jak pracovat se vztekem. Dva už jsem Vám vlastně odhalila.

Takže…

Tipy jak se vztekem pracovat

Obraťte pozornost k sobě

Proč mě tohle naštvalo? Co potřebuji jinak? Jak byla narušena moje osobní hranice? Co potřebuji, aby se změnilo?

Podívejte se na zrcadlo

Co mi tento člověk zrcadlí? Kde tuto vlastnost žiji taky? Co ještě nemám zpracované a musím se na to podívat?

Celý svět je totiž jedno velké zrcadlo, které odráží, jak to máte uvnitř. Pokud tam nemáte žádné téma Vy sami, tak Vás nemůže ani nikdo naštvat, protože nemáte důvod na to reagovat. To se možná špatně poslouchá a přijímá že? Ale zkuste se tomu otevřít a uvidíte, že už toto vědomí Vám velmi uleví.

Křičte

Divili byste se, kolik lidí neumí křičet, ani já jsem to neuměla a musela jsem se to znova učit. Nemyslím křičet na někoho, ale jít do lesa anebo si vzít polštář a pořádně si do něj zařvat a tak uvolnit napětí. Schválně, zkuste to, umíte to? Někdy je fajn začít ve skupině a dělat to s někým v situaci, kdy nejste naštvaní a postupně si to natrénovat, nějakou dobu to může trvat.

Kolikrát jsme jako malí slyšeli: „Nekřič.“ „Nevztekej se!“, že? Malé děti, ale ví, co a proč dělají. Pomáhá jim to vztek zpracovat. Možná to není společensky přijatelné, ale je to rozhodně účinné.  A naším úkolem bude, se to znovu naučit a dělat to v soukromí tak, aby to neobtěžovalo někoho dalšího, ale abychom si to mohli dovolit.

Dupejte

Přebytečnou sílu hněvu můžeme poslat do země. Nezapomeňte na konci Matce Zemi poděkovat.

Mlaťte a bouchejte

Vezměte si polštář nebo prázdnou petflašku a hurá do toho. To můžete dělat  i jednou za čas jako prevenci. Vědomé vztekání se. Bouchejte, mlaťte, křičte, dupejte, skákejte, vybijte ze sebe všechnu hněvivou energii. A běžte do toho naplno.

Znáte oshovu dynamickou meditaci? Pokud máte se vztekem problém a nepodaří se Vám ho uvolnit samotným, je to skvělá  a velmi účinná možnost jak to udělat ve skupině. Tím zpracujete všechen starý hněv, který jste si za svůj život nastřádali. A pokud se Vám nový nepodaří přetavit na konstruktivní energii ke změně, můžete ho vypustit alespoň takto.

Čmárejte

Vezměte si papír a tužku a čmárejte. To se hodí obzvlášť, pokud jste někde mezi lidmi, v kanceláři apod. a potřebujete vztek uvolnit a nemůžete křičet.

Zrychleně dýchejte

Fuňte. Víte, jak dýchá rozzuřený býk? Tak to je přesně ono. Jen do toho. Pomůže Vám to. Můžete se zavřít třeba na wc a zkusit to.

Zkrátka uvolněte energii vzteku. Nejhorší je nechat si ji v sobě. Pak působí velmi destruktivně a obrátí se vůči nám – buď ve formě nemoci anebo bouchneme jako papiňák a vylijeme si zlost na někoho, s kým vůbec nesouvisí, nejčastěji naše nejbližší. Znáte to?

V první fázi ale zkuste energii vzteku nejdříve konstruktivně využít a když to nepůjde, tak ji alespoň uvolněte.

A ještě jeden tip na závěr….

Hoponopono

Máme problém s někým konkrétním? Už dlouho Vás vytáčí do bezvědomí?

Zkuste Hoponopono. Jedná se o havajskou modlitbu, která je velmi účinná. Ze začátku se Vám možná nebude chtít vůbec říkat, nebudete jí věřit a už vůbec nebudete chtít mluvit nahlas. Je to ale důležité.

Nahlas odříkávejte:

Miluji Tě,

omlouvám se,

prosím, odpusť mi.

Děkuji ti!

A pozorujte, jak se to ve Vás mění a transformuje.

Cílem není souhlasit se vším, co daný člověk udělal a nebo řekl a odpustit mu. Cílem je uvolnit emoce, které jsou s ním spjaté a přijmout ho takového jaký je, aniž by to znamenalo souhlas. Díky tomu si neponeseme dál životem rozbouřené emoce, které vytváří ohromný tlak a nepříjemné pocity v těle pokaždé, když daného člověka uvidíme. Přijetí a odpuštění není o souhlasu, pamatujte.

Až to bude možné, obraťte se k sobě a podívejte se na to, co Vám daný člověk zrcadlí. Je to vyšší dívčí, vím, ale jde to a může Vám to hodně pomoci.

Máte nějaké další tipy, jak se hněvem pracovat? Napište komentář a podělte se s námi! Budu za to moc ráda!

About Veronika Velehradská

Seberozvoj a hledání smyslu životních lekcí je mou vášní. A proto ráda pomůžu na této cestě i Vám. Díky metodám, které používám můžeme nahlédnout i do Vašeho nitra a najdeme odpovědi na Vaše otázky.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *